Hoe leer je dove mensen gebarentaal (zie beschrijving)?

Wat ik me al altijd afgevraagd heb is hoe ze dat doen. Kijk dove mensen hebben ook niet geleerd om te lezen dus kunnen ze het niet op een bord zien of lezen? Hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (4)

Tegenwoordig leren dove mensen - kinderen (!) - zeker wel lezen!

Mensen die doof zijn, zijn namelijk niet blind.
Dove kinderen leren natuurlijk hetzelfde als horende kinderen. Maar voor dove kinderen gaat dat een beetje anders. De juffen en meesters op de dovenschool gebruiken gebaren. En er zitten minder kinderen in de groep. De kinderen zitten vaak in een kring. Dan kunnen ze elkaars gebaren goed zien. Dat is wel makkelijk als iemand een vraag stelt!

Doof geboren kinderen leren dus lezen en schrijven.
En dan is het leren van gebarentaal net zo iets als hoe jij hebt leren lezen en schrijven: Namelijk vanaf je babytijd.

Voor het leren van gebarentaal op latere leeftijd
zijn er allerlei cursussen.
Ook via internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vreemd, die ongemotiveerde min.....
prima antwoord, dus een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp die min ook absoluut niet, alleen daarom al een + ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom inderdaad die Min?? als ik kon beoordelen zou ik je een + geven. ik geef je nu dus hier een 3+ :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehm...Leerde jij vanaf je babytijd al lezen en schrijven??? Ik pas toen ik naar de basisschool ging... ;-) Gebarentaal is een echte, natuurlijke, taal (geen kunstmatige taal zoals bijvoorbeeld het Esperanto). De taalverwerving gaat dus precies zo voor doven als voor horenden. Zoals horende kinderen een taal leren door het om zich heen te horen en de klanken na te bootsen, leren dove kinderen door de gebaren om hen heen te zien en die na te doen. Dit kunnen kinderen zelfs nog eerder (ook horende kinderen) dan klanknabootsing ('praten'). Oftewel: Het is niet hetzelfde als leren lezen en schrijven, maar het zelfde als leren praten ;-) Leren lezen en schrijven leren doven op dezelfde leeftijd als horende kinderen wanneer ze naar de basisschool gaan, in de grammatica van het gesproken Nederlands. Vaak is er een taalachterstand. Kinderen die vanaf de geboorte gebarentaal krijgen aangeboden kennen meestal alleen die grammatica (die veel verschild van de grammatica van het gesproken NL), de kinderen die vanaf kleins af aan door hun ouders gedwongen worden te liplezen etc hebben meestal juist een goede taalvaardigheid in het gesproken Nederlands, maar een achterstand in de gebarentaal. Des al niet te min vind ik die min die je gekregen hebt zwaar onterecht.
Alles wat ze leren gaat nu dmv de ogen. Kijkopdrachten dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dove mensen kan je gebarentaal leren, Het makkelijkste is van jongs af aan. Dan kunnen ze echt nog ontwikkelen. Dove mensen leren gebarentaal met alles. Gezicht uitdrukkingen bewegingen. Je kan het tegenwoordig echt overal leren zelfs al op internet http://www.mobilesigns.nl/
Maar het beste is om naar een dovenschool te gaan. Er zit er een in Groningen, Rotterdam en nog meer verschillende plaatsen in Nederland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel er mee dat het van jongs af aan wat makkelijk is dan ouderen. Ook ouderen kunnen met een dovenschool ook de doven taal redelijk makkelijk ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebarentaal is een natuurlijke taal, wat wil zeggen dat het niet door iemand bedacht is (zoals de taal Esperanto), maar op natuurlijke wijze is ontstaan (zoals het Nederlands, Duits, Engels). Bij gebarentaal gaat de taalverwerving (het leren van taal) dus net zo als bij natuurlijke talen. Zoals een horend kind de gesproken taal leert doordat hij/zij de taal in zijn omgeving hoort, zo leert een doof kind de gebarentaal doordat hij/zij de taal in zijn omgeving zíet. Behalve het verschil tussen de taal horen of zien, is er geen verschil in de manier waarop de taalontwikkeling plaats vind.

Wel is het zo dat lang niet alle doven (genoeg) gebarentaal aangeboden krijgen in hun omgeving als ze klein zijn. Als ze horende ouders hebben, moeten die wel veel gebaren tegen hun kind, liefst ook als ze tegen elkaar spreken er bij gebaren, om het hun kind zo snel mogelijk te leren. Aangezien de meeste horende ouders op het moment dat ze een doof kind krijgen nog geen gebarentaal kunnen en het dan nog moeten leren, schiet dit niet altijd even goed op. Maar dit geldt ook voor horende kinderen wiens ouders bijvoorbeeld nog niet goed Nederlands spreken, die leren de taal ook minder vlot. Als er geen gebarentaal wordt aangeboden in de kinderjaren, wordt het nooit meer de moedertaal. Maar dat geldt ook voor horende kinderen. Als die voor een bepaalde leeftijd nooit iemand horen spreken, leren ze dat ook nooit meer goed aan.

Er is dus naast het horen van een taal of het zien van een taal geen enkel verschil tussen hoe doven gebarentaal leren en hoe horende leren praten. Je leert het bij alle talen vanuit je omgeving.

Overigens: Wáár haal je het (compleet foute) idee vandaan dat doven niet leren lezen/schrijven? Dat leren ze net als horende kinderen gewoon in groep 3 op de basisschool, in de grammatica van gesproken Nederlands. Als ze les hebben in Gebarentaal gaat dit of via de juf of via filmmateriaal. Maar ze leren al eeuwen écht wel gewoon lezen en schrijven hoor...